kregu
Moderator
Dołączył: 07 Sty 2007
Posty: 345
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Namysłów k/Opola
|
Wysłany: Czw 20:34, 21 Cze 2007 Temat postu: Miesięcznik Ciężarówki: Jadą zwierzęta |
|
|
Żywe zwierzęta muszą być transportowane w humanitarnych warunkach, ściśle określonych w przepisach prawa. Przewoźnik, który nie przestrzega tych wymogów naraża się na dotkliwe kary. Wszelkie życzenia związane z wyposażeniem nadwozi do przewozu żywca spełnia ich wieloletni producent - firma Kastpol ze Świecia nad Wisłą w woj. kujawsko-pomorskim. Jej produkty spełniają rygorystyczne normy unijne.
W ciągu ostatnich kilkunastu lat firma wyspecjalizowała się w produkcji zabudów podwozi samochodów ciężarowych, przyczep i naczep do przewozu żywych zwierząt. Wśród nich największym popytem cieszą się nadwozia do transportu trzody chlewnej i bydła (około 70% całości produkcji), koni sportowych (ok. 20%), a dużo mniejszym dla drobiu. Zresztą, konstrukcje Kastpolu mają charakter uniwersalny - z powodzeniem nadają się do przewożenia świń i krów. Klienci znacznie częściej zamawiają w świeckim zakładzie zabudowy na podwoziach ciężarówek niż pojazdy ciągnione, które stanowią tylko ok. 20% produkcji. O ile jednak wytwarzanie nadwozi do przewozu trzody i bydła idzie stabilnie bez specjalnych wzrostów, to wyraźnie zwiększa się liczba zamówień na zabudowy dla koni wyścigowych. Najwięcej tych ostatnich pochodzi z rynku skandynawskiego, m.in. z norweskiej firmy Kingsrod. Ciekawostką jest to, że w styczniu br. producent podpisał umowę z kontrahentem angielskim na dostawę aż 400 zabudów do przewozu koni. Będzie to 200 konstrukcji na samochodach o dopuszczalnej masie całkowitej ok. 7,5 tony i drugie tyle na 3,5-tonowych autach dostawczych. Natomiast nadwozia do transportu trzody chlewnej wybierają głównie krajowe firmy. Wśród ich największych odbiorców są Transmięs Sokołów, Farmutil Śmiłowo oraz zakłady mięsne Czerniewice, Wierzejki, Duda, Viola, Skiba.
Profile aluminiowe
Zabudowy i przyczepy/naczepy wykonywane są niemal w całości z profili aluminiowych. Wykonuje je specjalnie dla Kastpolu (wzór zastrzeżony) włoska firma Metra. Zastosowanie w gotowych wyrobach aż 90 procent aluminium umożliwiło znaczne obniżenie ich wagi, a jednocześnie pozwoliło wydłużyć czas eksploatacji. Masa własna standardowej zabudowy o wymiarach zewnętrznych (długość /szerokość / wysokość) 7200 x 2550 x 2700 mm - na podwoziu ciężarówki wynosi około 4200 kg, a kompletna przyczepa waży ok. 7100 kg. Podwozia przyczep nie powstają w Kastpolu, a są dostarczane z zakładu Zasław. Ich standardem wyposażeniowym są osie BPW i systemy hamulcowe WABCO.
Każda zabudowa mocowana jest do podwozia z zastosowaniem ramy pośredniej. Ażurowe ściany boczne zapewniają odpowiednie przewietrzanie wnętrza, a dodatkowo można w tym celu zastosować elektryczne wentylatory dostępne w opcjonalnym wyposażeniu. W upalne dni na długiej trasie kierowca może użyć zraszaczy, które wytwarzają wodną mgłę przynoszącą zwierzętom ulgę. Boczne wywietrzniki można całkowicie lub częściowo zasłonić zasuwami. Każda z nich z osobna może być obsługiwana ręcznie, co jest najczęściej zamawianą opcją. Do wyboru jest również sterowanie mechaniczne za pomocą systemu linek i blokad - kierowca obracając kolbą otwiera i zamyka jednocześnie wszystkie "okna" na każdej ze ścian bocznych. Przydatnym elementem wyposażenia dodatkowego - gdy temperatura powietrza na zewnątrz drastycznie spadnie - jest system elektrycznego podgrzewania dolnej podłogi, zasilany z zamontowanego pod podwoziem agregatu prądotwórczego. W jego pobliżu znajdują się standardowe w nadwoziach tego typu zbiorniki na wodę pitną i urynę, każdy o pojemności 300 litrów.
Dopracowane konstrukcje
Nadwozia mogą być wyposażone w dwa lub trzy poziomy załadunkowe, wykonane również z profili aluminiowych. Zabudowa dla trzody ma trzy, a bydlęca dwa poziomy i hydraulicznie podnoszony dach o 450 mm. Zgodnie z przepisami, pomieszczenie transportowe dla bydła musi mieć przynajmniej 1560 mm, co bez uniesienia dachu byłoby na górnym poziomie niemożliwe do uzyskania. Wszystkie nadwozia wyposażone są w izolowane dachy w białym kolorze, które wystawione na działanie promieni słonecznych najmniej się nagrzewają. Górne podłogi są ruchome, a ich podnoszeniem, opuszczaniem steruje system elktro-hydrauliczny. Do ich zabezpieczenia na określonej wysokości wykorzystuje się specjalne blokady. Oczywiście wewnątrz zabudowy montowane są urządzenia do podawania zwierzętom wody - tzw. smoczki dla świń i cieląt oraz automatyczne poidła dla krów i koni. Każdy poziom jest wyposażony w oddzielne oświetlenie.
Na tylnej ścianie znajduje się ruchoma rampa załadunkowa ze wspomaganiem sprężynowym lub - do wyboru przez nabywcę - winda załadowcza, która umożliwia wprowadzenie zwierząt na każdą z "kondygnacji". Winda może być dodatkowo wyposażona w wagę elektroniczną, komputer i drukarkę, co daje możliwość natychmiastowego otrzymania i przekazania rolnikowi odpowiedniego dokumentu i faktury związanej ze skupem żywca. Tegoroczną nowością są montowane w opcjonalnym wyposażeniu rejestratory temperatur, które są potrzebne podczas wielogodzinnych przewozów. Na życzenie odbiorców samochody wyposażane są w systemy pozycjonowania GPS, a nadwozia oklejane są taśmą odblaskową firmy 3M. Nabywca ma także do wyboru dowolny kolor zabudowy z palety RAL, a dodatkowo może zamówić wykonanie graficznych elementów, np. logo przewoźnika.
Post został pochwalony 0 razy
|
|