|
kregu |
Wysłany: Pią 10:49, 06 Kwi 2007 Temat postu: Miesięcznik Ciężarówki: Atak na budowę |
|
Scania zamierza mocniej zainteresować swoimi pojazdami branżę budowlaną. I to nie tylko w Polsce. Globalny plan zakłada zwiększenie produkcji takich ciężarówek o 50% do 2009 roku, czyli do 15.000 z 10.000 sztuk w 2006 r. Dużą nadzieję firma pokłada tu w tzw. rynkach wschodzących, gdzie dynamicznie rośnie liczba i wartość inwestycji budowlanych, także w naszym kraju. Szwedzki producent zamierza oferować już nie tylko podwozia, ale także kompletne wywrotki i betonomieszarki konstruowane przez sprawdzonych producentów współpracujących ze Scanią.
Ambitne plany polskiego przedstawicielstwa Scanii mówią o wzroście sprzedaży pojazdów dla sektora budowlanego ze 190 w 2006 do co najmniej 500 sztuk w 2009 roku. W ramach promocji takich aut firma zorganizowała cykl pokazów pod nazwą „Scania Demo Test 2007”, w ramach którego w różnych rejonach kraju z tymi samochodami mogło bliżej zapoznać się kilkuset potencjalnych użytkowników takiego sprzętu. A Scania ma co pokazać – zaprezentowała gamę ciężarówek do pracy na budowach, w żwirowniach, kamieniołomach i w kopalniach. Są to pojazdy grupy C, czyli konstrukcyjne. Te samochody są efektem kilkudziesięciu lat doświadczenia firmy w budowie ram i układów przeniesienia napędu. Są teraz wyposażone w mocniejsze i bardziej wydajne od poprzedników jednostki napędowe spełniające normy czystości Euro 4 i Euro 5. Scania Polska postawiła głównie na sprzedaż aut o najpopularniejszym wśród polskich przewoźników związanych z budownictwem poziomie mocy od 380 do 420 KM wyposażonych w technikę oczyszczania spalin poprzez regulację procesu spalania, w czym poza optymalizacją pracy układu wtryskowego pomaga układ recyrkulacji gazów spalinowych (EGR). Wyposażone weń silniki mają ważne dla naszych użytkowników zalety – silnik z EGR jest tylko nieznacznie cięższy (maks. kilkadziesiąt kg) od jednostek Euro 3, nie wymaga też roztworu mocznikowego i instalacji do jego dozowania, jak w przypadku SCR. Oczywiście w wariancie Euro 5 silniki Scanii są oferowane na razie z SCR.
Po osie w błocie
Ciężarówki wypróbowaliśmy na terenie jednej z największych na Kujawach żwirowni w Wojdalu k. Inowrocławia. Niezależnie od silnika w pełni załadowane samochody bardzo dobrze radziły sobie z jazdą po nierównościach, w głębokim błocie i w grząskim piasku. Śliskie podłoże nie stwarzało żadnych problemów ciężarówce w konfiguracji napędu na wszystkie koła (6x6), jednak takie pojazdy kupowane są naprawdę do ekstremalnych zastosowań. Pozostałe miały konfigurację 6x4, 8x4 i ciągnik siodłowy 4x4. Prezentowane podczas tego objazdowego pokazu Scanie to wywrotki trójstronne i tylnozsypowe oraz zestaw ciągnik z napędem na wszystkie koła i z tylnozsypową naczepą wywrotką. Podczas pokazu prezentowano samochody w konfiguracjach, w jakich są najchętniej kupowane przez polskich użytkowników. A dostępne są jeszcze np. 4x2, 4x4, 6x2/4 (najczęściej pod hakowce, bramowce i śmieciarki), a także 8x6.
Zawsze z mocą
Do zastosowań budowlanych Scania oferuje silniki o mocy od 230 do 620 KM. Samochody, którymi jeździliśmy, wyposażono w jednostki napędowe ze środka zakresu mocy, a więc te, które podobnie jak wspomniane wyżej konfiguracje napędu cieszą się w Polsce największym wzięciem. Wszystkie silniki były sześciocylindrowe i spełniały normę Euro 4. Obecna na teście wersja 6x6 jako jedyna powstała na podwoziu Scania R 420 CB6x6EHZ. Do jej napędu służył silnik DT1212, rzędowy, z 4 zaworami na cylinder, turbosprężarką i intercoolerem, zaopatrzony w układ EGR i dodatkowe turbowspomaganie (turbocompound). Osiąga on 420 KM i maksymalny moment obrotowy 2100 Nm w zakresie od 1100 do 1350 obr./min (szerszy zakres maksimum niż w poprzednich silnikach Euro 3 o tej samej mocy). Napęd przekazywany jest poprzez skrzynię GRS 905 – 12-biegową, dwuzakresową, synchronizowaną, z półbiegami, dwoma biegami wstecznymi i dwoma pełzającymi. Blokada mechanizmu różnicowego realizowana jest w skrzyni rozdzielczej. Auto miało uniwersalną trójstronną wywrotkę KH-Kipper z burtą otwieraną hydraulicznie.
Pozostałe samochody wyposażone były w motor DC1213 – o tej samej pojemności, ale o mocy 380 KM (1900 Nm od 1100 do 1350 obr./min – więcej o 100 Nm niż w Euro 3). Silniki tych aut miały EGR współpracujący z opisanym wcześniej zaworem typu venturi. Podwozia to Scania P 380 CB6x4 EHZ z 12-biegową skrzynią biegów GRSO 905 (dwuzakresowa, z półbiegami i nadbiegiem) wywrotką trójstronną do transportu ciężkiego (też KH-Kipper) i dwa P380 CB8x4EHZ z wywrotką tylnozsypową ELBO – pierwsze ze wspomnianą skrzynią GRSO, drugie z przekładnią GR 905 (9-biegowa, synchronizowana, dwuzakresowa, z biegiem pełzającym. Piątym pojazdem był ciągnik siodłowy R 380 CA4x4HHZ. Ciągnik wyposażono w taką samą przekładnię i skrzynkę rozdzielczą jak podwozie 6x6. Ponieważ współpracuje on z dużą naczepową wywrotką, otrzymał silniejszą PTO o momencie obrotowym aż 1200 Nm (pozostałe 700 Nm) |
|
|
|
|
|