kregu
PostWysłany: Wto 20:02, 24 Lip 2007    Temat postu: Polskie drogi: będzie węziej, czyli bezpieczniej

Takiej operacji - zamiany asfaltowych poboczy na tradycyjne, ziemne - poddawany jest właśnie 5,5-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 43 Częstochowa - Poznań. Okazją jest remont bardzo zniszczonej nawierzchni.

- Jednym z powodów zwężania drogi, choć nie decydującym, są względy finansowe - przyznaje Wojciech Gierasimiuk z katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Część jezdni zapadła się, bo gdy przed laty ją poszerzano, nie zrobiono właściwej podbudowy. Remont polega więc w praktyce na budowie całkiem nowej drogi.

- Ale ważniejsze są kwestie bezpieczeństwa - zaznacza Gierasimiuk. - Z badań GDDKiA wynika, że wyprzedzanie na trzeciego, a nawet na czwartego, co na szerokich drogach staje się powszechne, jest przyczyną wielu tragicznych wypadków. A na zwężonej jezdni takie manewry nie będą już możliwe.

W powszechnej opinii kierowców utwardzone pobocza dają jednak możliwość ucieczki przed zderzeniem czołowym. Co na to GDDKiA?

- Takie sytuacje zdarzają się wielokrotnie rzadziej na drogach pozbawionych szerokich poboczy. A więc węziej znaczy bezpieczniej - przekonuje Gierasimiuk. I podaje przykład drogi krajowej nr 78 z Katowic do Kielc w okolicach Kroczyc. - Po niedawnym remoncie bezpieczeństwo nie wzrosło, lecz spadło. Na równiej i szerokiej jezdni kierowcy pędzą jeszcze szybciej, co prowadzi do wypadków i kolizji - przekonuje Wojciech Gierasimiuk.

GDDKiA zapowiada zmianę zasad przebudowy dróg niemających charakteru ekspresowych, co ma doprowadzić z jednej strony do ograniczeniu prędkości ruchu, a z drugiej do poprawienia płynności. Temu pierwszemu mają służyć fotoradary i likwidacja asfaltowych poboczy, zaś drugiemu - zniesienie niepotrzebnych ograniczeń prędkości oraz przebudowa skrzyżowań.
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
   

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group